Sök

Autonoma maskiner, fjärrstyrning och maskinsäkerhet

Uppdaterad: 10 sep 2019

Idag när man besöker en mässa för entreprenadmaskiner och liknande som t.ex. Bauma eller Maskinexpo märker man att det är många av de stora företagen som Volvo, Cat etc som satsar på autonoma maskiner och maskinrörelser. Detta är i sig inget nytt då det har diskuterats och skissats ut på road maps i säkert 15 år men nu börjar tekniken finnas och appliceras. På min förra tjänst utvecklade vi autonoma funktioner tillsammans med en av de större leverantörerna av grävsystem så det finns redan ute. Detta är dock bara på en liten del av maskinen och det finns ju så mycket mer. Se t.ex. Trimble och Volvos samarbete som ser till att kraven på föraren sänks markant.


Tittar man på fjärrstyrning av entreprenadmaskiner har det funnits ännu längre. Jag har själv arbetat med en upphandling för kanske 10 år sen om att utveckla en fjärrstyrning till försvaret för en grävmaskin som skulle röja minfält (vi fick inte affären men maskinen finns och går i drift så vitt jag vet). Så tekniken kommer nu och vad innebär det då? Ja vi får nya användningsområden, mindre krav på förare och lägre risker. Eller?


Fjärrstyrningens möjligheter

Redan för 10 år var idén om fjärrstyrning av grävmaskiner på tapeten och att frågan kom från försvaret var kanske inte oväntat, marknaden var inte riktigt mogen ännu. Nu kan man se några exempel där detta görs redan, se t.ex. Oryx lösning. Man kan ganska snabbt inse att det är mycket fördelar med detta och att man kan skicka in maskinen i områden som man helst inte ska vara som människa (tänk minfält) är ju riktigt bra.


Den autonoma maskinens möjligheter

Till att börja med ska vi skilja på autonoma maskiner och maskiner med autonoma rörelser. En maskin med autonoma rörelser finns idag och autonoma maskiner finns om 10 år. Mer autonoma rörelser ger mindre tröskel för förare att komma igång och kunna använda maskinen effektivt. Att förare mer eller mindre kan tas från gatan (som i en reklamfilm jag såg för många år sen från Korea, där Trimble visade på just detta) är kanske en sanning med modifikation men det går helt klart åt det hållet. Lägg sen till Maskinentreprenörernas VDs Hampe Mobärgs uttalande om bristen på arbetskraft så förstår man också att det finns något där. Dessutom blir resultatet bättre, förarna mindre trötta och förslitningsskador minskar. Med autonoma maskiner så blir möjligheterna ändå större. Man kan bygga maskinerna på helt andra sätt (se t.ex. electric site från Skanska och Volvo) och här försvinner helt behovet av utbildade förare.


Finns det någon nersida?

Jag är ju av åsikten att teknisk utveckling är ett måste både för samhället som stort men också för andra områden som miljön och säkerhet så man är ju frestad att säga nej. Och det gör jag nog också. Det som sker är att man skapar en del nya risker på en arbetsplats där man nu kanske inte har samma uppsikt (fjärrstyrning) av omgivningen eller förlitar sig på sensorer (autonoma maskiner). Även autonoma och fjärrstyrda maskiner går sönder och då ska man dit och meka. Man flyttar med andra ord många risker från fasen "drift" till faserna "service, reparation och underhåll" (en riskbedömning ska ju ta hänsyn till alla faser i en produkts liv) och det i sig är ju inte ett problem men det kräver nya tekniska lösningar. Man kanske måste tänka på en autonom arbetsplats mer som en robotcell än som en vanlig arbetsplats? Maskinerna kanske måste detektera att en servicetekniker kommer i närheten av maskinen? Här kan man spekulera en del men vad görs från standardiseringshåll då?

Maskinsäkerhet

Grunden till en säker lösning är en väl genomförd riskbedömning och det är där arbetet ska börja. Vad tillför vi för risker med autonoma rörelser/fjärrstyrning/autonoma maskiner/autonoma arbetsplatser (work sites)? Hur hanterar vi dem och kan vi acceptera de kvarvarande riskerna? Här finns det faktiskt en standard som ger en hel del matnyttig information: SS ISO 17757:2017. Detta är ovanligt långt gången och genomarbetad standard för en så ny teknik tycker jag men eftersom denna teknik utvecklas så snabbt och av så många aktörer så förstår jag att man såg vikten av att sätta denna så pass tidigt.


Förresten, nämnde jag att en hel maskin kan styras över internet? Dags att fundera på allvar på IT-säkerheten av systemen med andra ord. Se detta blogginlägget om IT-säkerhet och kopplingen till maskinsäkerhet.


Så vad säger vi om detta då?

Jag anser att det är en fantastisk utveckling som sker just nu och att jag tror verkligen att vi kommer se nya fantastiska framsteg närmaste tiden i detta område. Om man tänker på riskerna på det vis som påpekas bl.a. i SS ISO 17757:2017 så har vi kommit långt, men visst finns det många saker att fundera på innan man kan vara fullt ut med att börja starta autonoma arbetsplatser runt om i världen.



Roberth Jonsson är konsult på Zatisfy AB i Umeå. Roberth brinner för att hjälpa företag att inkludera CE-märkning naturligt i det dagliga arbetet. Läs mer om Roberth här.


81 visningar
Kontakt

Zatisfy AB

Org nr: 559163-3747

VAT: SE559163374701

Rådhusesplanaden 6F

903 28 Umeå

Sweden

Roberth Jonsson

+46(0)705790027

contact@zatisfy.se

  • Facebook Social Ikon
  • Linkedin Social Ikon

© 2020 by Zatisfy AB